سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت مشاوره قبل ازدواج

شروع یک زندگی مشترک در ابتدا برای همه ما یک مرحله مهم و گاهی سخت می باشد در صورتی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند این مرحله مهم و سخت را به یک مرحله سهل و آسان تبدیل کند. در واقع مشاوره قبل از ازدواج مثل یک چراغی است که می تواند راه را از بیراهه به افراد نشان دهد البته این بدین معنی نیست که مشاور به شما بگویید این کار را انجام دهید یا نه در واقع مشاوره قبل از ازدواج به افراد کمک می کند تا مهارت های لازم برای گذراندن این مسیر به طور موفق را آموزش ببینند .
همه ما می دانیم که برای گذراندن مسیری که از آن هیچ گونه اطلاعاتی نداریم و یا اطلاعات ناقصی از آن داریم حتما باید با یک فرد ماهر و صاحب نظر طی شود تا بتوانیم علاوه بر اینکه از تجربه های آن فرد صاحب نظر استفاده می کنیم مسیر را نیز بشنایم و ما بقی راه را با شناخت کامل سپری کنیم ازدواج نیز مانند همین راه است که باید برای موفقیت در آن از تجربه های یک فرد ماهر و صاحب نظر استفاده شود پس به نظر می رسد که قبل از انجام هر عملی د راین زمینه با از مشاوره قبل از ازدواج چه به صورت مشاوره تلفنی و چه به صورت مشاوره حضوری استفاده کنیم .
شاید کسی بپرسه که دلیل استفاده از مشاوره قبل از ازدواج چیست ؟ ویا اصلا چرا باید این کار را انجام بدهد ؟ دلیل اینکه ما به شما مشاوره قبل از ازدواج را توصیه می کنیم این است که وقتی دو نفر با دو دیدگاه و نگرش متفاوت و یا حتی با دو فرهنگ مختلف می خواهند زندگی مشترکی را آغاز کنند ممکن است با مشکلاتی مانند تفاوت فکر و اندیشه و سلیقه و … روبرو شوند که گذر از این مرحله نیازمند آموزش یکسری مهارت های است که افراد برای ازدواج موفق باید این مهارت ها را بیاموزند .

مشاوره قبل از ازدواج

حال ممکن است این سوال نیز برای شما ایجاد شده که چه زمانی باید برای مشاوره قبل از ازدواج رفت ؟ در این مورد باید گفته بشه که مشاوره پیش از ازدواج تو بیشتر زمانها قابل استفاده است ولی در 3 موقعیت می توان بیشترین بهره را از آن برد که این 3 موقعیت به شرح زیر است .
1. مشاوره پیش از ازدواج برای افرادی که تازه با هم آشنا شدند .
2. مشاوره پیش از ازدواج برای کسایی که در اواسط رابطه هستند می تواند مفید باشد که البته منظور ازاواسط یعنی حدود 6 ماه از رابطه گذشته باشد .
3. مشاوره پیش از ازدواج برای افرادی که مدت زمان زیادی از زمان رابطه ان ها می گذرد و فقط برای اطمینان بیشتر مراجعه می کنند .
حال تصمیم بگیرید که در کدام موقعیت قرار می گیرد و همچنین باید بدانید که افراد در زمان مراجعه به چند دوسته تقسیم می شوند .
1- افرادی که به تنهایی به مشاور مراجعه می کنند .
2- افرادی که دو نفره و به اتفاق هم دیگه به مشاور مراجعه می کنند .
3- کسانی که با میل باطنی به مشاور مراجعه می کنند .
4- کسانی که علیرغم میل باطنی مشاوره پیش از ازدواج را انتخاب می کنند .
یک قدم مهم برای رسیدن به یک جامعه پویا و سالم هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی استفاده از نظرات یک مشاور و یا روانشناس است البته موضوع امیدوار کننده این است که مراجعه به مشاوران و روانشناسان به مرور در فرهنگ ما داره جای خود را پیدا می کند این امر به لطف افرادی که به مشاورین و روانشناسان اطمینان می کنند و مسائل خود را مطرح می کنند ممکن شده و می شود .

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج

حال شاید این سوال پیش بیاد که مشاوره با موضوع ازدواج چه اهمیت و کاربردی در زندگی دارد ؟ همه ما می دانیم که افراد از نظر سبک زندگی ، فرهنگ و فکر و باور با هم متفاوت هستند و یا اینکه تنها نکته مهم در ازدواج میل و علاقه است که می توان گفت این امر یکی از گزینه های است که می تواند زندگی مشترک را آسان تر و لذت بخش تر کند اما نکته اصلی باور زوجین است بعضی از این باور ها می تواند به زندگی مشترک آسیب بزنند به طور مثال این باور هست که می گویند اگر دو نفر همدیگر رو بخواهند و خانواده ها هم موافق باشند ، همه چیز برای ازدواج موفق آماده هست و یا مثلا یکسری باورهای نادرست در طول زندگی همراه ما است که باید قبل از ازدواج نسبت به آن ها موضع خود را معلوم کنیم . مثلا ” با چادر برو با کفن بیا ، خوشگل ها مال مردم اند ، ازدواج آدم بیمار و شفا میده و …..” تمام این باور ها ممکن است در نوع خودش درست باشه ولی برای تمام افراد نه و یا اینکه دید ما نسبت به این موضوع از چه زاویه ای است و اکثر اختلافات هم از این همین تفاوت سبک ها و همین عدم تفاوت ها است .
پس در واقع اهمیت مشاور در زمان استفاده از همین باور ها و سبک ها است که معلوم می شود مشاوره به ما کمک می کند در زمانی که دید ما نسبت به همین باور ها و سبک ها غیر واقعی و غیر منطق است به ما گوشزد کند و باور منطقی و واقع بینانه را جایگزین آن کند و از اشتباه در این موارد جلوگیری کند .
سهل انگاری در مشاوره پیش از ازدواج عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت در واقع اولین قدم برای شروع زندگی مشترک موفق مشاوره قبل از ازدواج است که نادیده گرفتن این امر منجر به ازدواج ها بی فرجام و ناموفق می شود .
شاید این امر صحیح باشد که کمک از مشاوره هیچ گونه تضمینی برای زندگی ایده آل نیست ولی عدم استفاده از مشاوره پیش از ازدواج قطعا یکی از دلایل جدایی خواهد بود . این هم یادمون باشد که مشاور فقط راه را به ما نشون میده و چه درست و چه غلط ، انتخاب با خودمون هست .
نکته مهم در مشاوره پیش از ازدواج این است که ما بتوانیم بین شخصیت فردی که می خواهیم با او زندگی مشترک را آغاز کنیم و رفتار آن فرد ، فرق قائل شویم . شخصیت آدمها معمولا ثابت است ولی آنچه که در شرایط مختلف فرق میکند رفتار آدمهاست پس به نظر می رسد برای انتخاب درست تر لازم است که همه ابعاد شخصیت ، رفتار و باور طرف مقابلمان و یا حتی خودمان را بررسی کنیم و نگذاریم که هیچ نکته ای از شخصیت آن فرد بدون بررسی بماند و بعد از تمام این مراحل است که ما می توانیم بر اساس معیار ها و ملاک های خودمان تصمیم بگیریم که آن فرد را انتخاب کنیم یا نه .

 

چگونه می توانیم به یک رابطه موفق دست یابیم

در کنار این که می توانیم از انواع مشاوره برای یک ازدواج موفق استفاده کنیم می توانیم با رعایت و در نظر گرفتن چند نکته مهم رابطه خود را بسنجیم .
همیشه قبل از شروع هر رابطه ای طرفین از موضوعات مختلف و یا حتی خواسته های خود از یک رابطه نظراتی را مطرح می کنند که نشان دهنده ی طرز فکر و خواسته های آن ها از یک رابطه است و بهتر است که :
1- انتظارات خود را شفاف و روشن بیان کنید.
2- نحوه ی انتقاد از هم را یاد بگیرید.
3- نحوه ی درخواست کردن را بدانید.
4- به زبان بدن هم آگاه باشید و …
البته این نکته که هر دو طرف باید به بلوغ شخصیتی در سطح نرمال یا بالاتر رسیده باشند نیز بسیار مهم و حیاتی است ، اگر بلوغ شخصیتی فردی پایینتر باشد در اصطلاح آن را ناپختگی روانی می گویم که در صورت بی توجهی به این امر زندگی فرد دچار مشکل خواهد شد .

موارد زیر برای دست یابی به یک رابطه موفق مهم هستند:

1) سن شناسنامه ای: یعنی فرد نسبت به سنش پیشرفت منطقی داشته باشد.
2) توانایی کنترل خشم: قطعا افرادی که توانایی کنترل هیجان خود را ندارند دچار ناپختگی روانی هستند.
3) سازگاری فرد با محیط کار و خانواده: زوجین نباید در محیطهای اجتماعی با افراد زیادی دچار مشکل باشند یا منزوی باشند و عمر رابطه دوستانشان کوتاه باشند.
4) توانایی حل مسئله: نحوه ی حل مشکلات در گذشته مهم است.
5) پوشش ظاهری و سن: باید این دو مورد با هم بخوانند.
6) تحمل دشواریها: آستانه ی تحمل درد بالاتر ، نشان دهنده ی تثبیت شخصیت و نحوه ی مقابله درست است.
7) توانایی برطرف کردن نیازهای هر فرد به تنهایی: نه تنها قادر به حل نیازهای خودش باشد ، بلکه راه درست هم برای رسیدن به آرزوهایش بیابد.
8) رؤیا پرداز و خیال باف نباشد: معمولا افرادی که به دنبال اهدافی بسیار بسیار فراتر از توانایی خود هستند دچار مشکل می شوند . آدم ها مخصوصا مردها می توانند دو دسته باشند ، یا منطقی هستند یا غیر منطقی.

آدم منطقی خودش رو مثل دنیا می کند و آدم غیر منطقی می خواهد دنیا رو مثل خودش کند. پیشرفت در زندگی مردهای دسته دوم بیشتر است.

منبع : هنر زیستن