سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلالات اضطرابی

آیا انواع اضطراب را می شناسید؟ اختلالات اضطرابی از شایع ترین آسیب های روانی هستند که میزان ابتلای زنان دو برابر مردان است. اضطراب، واکنشی است به تهدیدی نامشخص، درونی و مبهم که با عوارض زیادی نیز همراه است. به صورتی که بهزیستی روانی و سلامت جسمی تان را مختل می کند. آگاهی از روش های درمان اضطراب و مشاوره کنترل استرس به شما کمک می کند تا از این هیجان های آشفته و مبهم، رهایی پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم تا در زمینه نشانه ها، علل و نحوه درمان اضطراب به طور کامل توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید : اضطراب قبل ازدواج

نشانه‌ها و علائم اضطراب

نشانه‌ها و علائم اختلالات اضطرابی

کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند همیشه احساس ترس و نگرانی می کنند، بدون آن که علت آن مشخص باشد. در اختلال اضطراب فراگیر یا برخی از اختلالات وحشت زدگی، فرد همیشه احساس ترس و نگرانی می کند، با وجود آن که دلیلی مشخص ندارد. احساس ترس در کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند بیش از اندازه است و با چیزی که نسبت به آن احساس خطر کرده اند، تناسبی ندارد. برای نمونه در فوبیا فرد از چیزی به طور غیرطبیعی می‌ترسد. نگرانی و ترس همیشه در فرد دیده می‌شود و او را آزار می‌دهد تا جایی که زندگی روزانه‌ وی مختل می‌شود. در واقع انواع فوبیا به نوبه خود پیامدهای گسترده ای برای فرد مبتلا به همراه دارد.

علائم فیزیولوژیکی اضطراب

علائم فیزیولوژیکی اختلالات اضطرابی

1- لرزش

2- پیچش های عضلانی

3- احساس لرز و سردرد

4- کمردرد

علائم روانشناختی اضطراب

علائم روانشناختی اختلالات اضطرابی

1- احساس ترس

2- اشکال در تمرکز

3- بیخوابی

4- گوش به زنگ بودن مفرط

5- کاهش میل جنسی

علل اختلال اضطرابی

به‌طور کلی علل اضطراب به شرح زیر است:

عوامل زیست شناختی و جسمانی

در افراد مضطرب، میزان برخی هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ در غدد فوق‌ کلیوی (غده آدرنال) و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

بیشتر بخوانید : رابطه جنسی

عوامل محیطی و اجتماعی

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... را نام برد.

انواع اختلالات اضطرابی

انواع اختلال اضطرابی

در ادامه به انواع اختلالات اضطرابی اشاره می کنیم:
اختلال اضطراب جدایی: در اختلال اضطراب جدایی فرد به دلیل جدا شدن از خانه یا از کسانی که به آنها دلبستگی و وابستگی عاطفی دارد ،دچار پریشانی، نگرانی و اضطراب شدید می‌شود.

فوبی خاص: ترس غیر منطقی از یک حیوان، مثل اسب، مکان های خاص، مثل بلندی، و نیاز به اجتناب از آن ها را فوبی خاص گویند.

فوبی اجتماعی: فوبی اجتماعی ترس غیر منطقی از موقعیت های عمومی، مثل سخنرانی در جمع

 

روان درمانی اختلالات اضطرابی

در روان درمانی، شما با یک درمانگر به منظور کاهش علائم اضطراب همکاری می کنید. این درمان معمولا برای کاهش اختلال اضطراب منتشر موثر است. یکی از اشکال موثر روان درمانی برای اختلال اضطرابی، درمان شناختی رفتاری است. در این روش که معمولا یک درمان کوتاه مدت است بیمار مهارت های خاصی را یاد گرفته که به او در کنترل فعالیت هایی که قبلا موجب ایجاد اضطراب می شد، کمک می کند. این مهارت ها موجب می شوند که وقتی در موقعیت خاص ایجاد کننده اضطراب قرار می گیرید، علائم کاهش پیدا کنند.

بیشتر : خرید کاندوم آنلاین

منبع : psychologytoday