سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان استرس

1- انتخاب شغل مناسب از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

اگر در شغل خود احساس رضایت خاطر ندارید می‌توانید آن را تغییر دهید. مطمئن باشید با انجام این کار مشاغل بهتری را پیدا خواهید کرد. وقتی بتوانید در جریان خواسته‌های درونی و آرام بخش خود قدم بردارید، مسیر برایتان هموار خواهد شد و از استرس رهایی پیدا خواهید کرد.

2- پذیرش مسئولیت در حد توان

قرار نیست شما بتوانید هر کاری که در کره زمین وجود دارد را انجام دهید! فقط وظایفی را انجام دهید که می‌دانید می‌توانید از پسش برآیید. انجام کارها در حد توان به شما شادی‌های کوچک و موفقیت‌های بزرگ را هدیه می‌کند و استرس‌تان را از بین خواهد برد.

3- پذیرش جدایی از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

اگر به هر دلیلی از همسر خود جدا شدید باید بدانید که حالا مسیر تازه‌ای در پیش روی شما قرار دارد. آن را مثل یک تجربه به حساب آورید نه یک شکست. تجربه‌ای که به شما دو بال اضافه برای پرواز کردن می‌دهد تا به سمت رویاهایی بروید که همیشه فراموششان کردید. مطمئن باشید از چنگ زدن به گذشته جز نگرانی و استرس چیزی به دست نمی‌آورید. جدایی خود را بپذیرید و نگاهتان را از گذشته به سمت حال و آینده بدوزید.

4- پذیرش بیماری

باید باور کنید که هیچ کس کامل نیست. فکر نکنید تمام انسان‌هایی که در خیابان می‌بینید سالم و سرحال هستند. بیماری برای هر انسانی رخ می‌دهد و نباید عاملی باشد که شما را خانه نشین کنید. بیرون بروید، با مردم معاشرت کنید و سعی کنید دامنه ارتباطات خود را گسترش دهید. هر چقدر از دنیای بیرون فاصله بگیرید بر شدت ناراحتی و استرس‌تان می‌افزایید. پذیرش بیماری اولین قدم برای درمان و بهبود آن است.


5- رژیم غذایی سالم از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

یک ورق بردارید و برنامه غذایی هر هفته خود را در آن بنویسید. اگر خیلی سرتان شلوغ است از شب قبل غذای مورد نیاز خود را تهیه کنید. یک خانه تکانی اساسی در رژیم غذای‌تان ایجاد کنید. فست‌فود‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات و غذاهای فریز شده را کنار بگذارید. سعی کنید مواد غذایی ارگانیک و تازه را مورد استفاده قرار دهید. میوه و سبزیجات نیز باید از ملزومات مهم سفره شما باشند. یک تغذیه اصولی آرامش ذهنی و روانی را برای شما به همراه دارد. همچنین به تناسب اندامتان نیز کمک می‌کند.

6- ذهن آگاهی

ذهن آگاهی با متوقف کردن نشخوارهای ذهنی به فرد کمک می‌کند تا استرس کمتری را تجربه کند. در این روش افراد می‌آموزند بجای ماندن در افکار منفی و علت مشکل یا پریشانی، بیشتر روی راه حل‌ها تمرکز کنند. زمانی که مهارت ذهن آگاهی را کسب کنید قادر خواهید بود مشکلات آینده را با دیدگاهی متفاوت نگاه کنید.

7- پس انداز کردن

اگر دخل و خرج شما با هم جور نیست سعی کنید یک اصلاحیه برای نحوه خرج کردنتان در نظر بگیرید. از حقوق ماهیانه خود مقداری را پس انداز کنید و دور ولخرجی را خط بکشید. بیشتر افراد چیزهایی را می‌خرند که نمونه آن را در خانه دارند و همین عامل باعث می‌شود همیشه کمبود پول داشته باشند. وقتی بتوانید بر اساس نیازهایتان خرید کنید چه در شرایط رکود باشید و چه در شرایط تورم، همیشه دخل و خرجتان جور خواهد بود و استرسی نخواهید داشت.

8- اصلاح ارتباطات از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

یک ورق بردارید و لیست تمام افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید را بنویسید. همچنین یادداشت کنید که هر کدام چه ویژگی‌های مثبت و چه ویژگی‌های منفی دارند. از این رو می‌توانید بفهمید که وجود برخی از افراد در زندگی‌تان بی فایده است و فقط برای شما دردسر ایجاد می‌کند. اصلاح ارتباطات باعث اصلاح استرس و نگرانی شما می‌شود.

9- راحت بگویید «نه»

از نه گفتن نترسید. اگر کسی می‌خواهد شما را به خاطر نه گفتن ترک کند همان بهتر که زودتر این کار انجام دهد. فقط کارهایی را قبول کنید که واقعاً دوست دارید و یا خودتان می‌خواهید در آن تجربه به دست آورید. نگران ناراحت شدن دیگران نباشید، مهم این است که شما حالتان خوب باشد. پس قبل از اینکه خواسته‌ای را قبول کنید تا ده بشمارید و نفس عمیق بکشید. در این ده ثانیه فکر کنید که آیا دوست دارید این کار را انجام دهید، اگر پاسختان نه بود بگویید «نه» نمی‌خواهم این کار را انجام دهم.

10- نوشیدنی‌های آرامبخش از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

می‌توانید برای درمان استرس‌تان از نوشیدنی‌های گیاهی آرامبخش نیز استفاده کنید. چای کوهی، گل گاو زبان، بهار نارنج، بیدمشک و زعفران از جمله دمنوش‌هایی هستند که آرامش شما را دو چندان می‌کنند، روی سیستم خوابتان تأثیر مثبت می‌گذارند و گردش خون را در بدنتان منظم می‌کنند. برای بر طرف کردن استرس هفته‌ای سه مرتبه از این نوع از دمنوش‌ها استفاده کنید.

منبع : هنر زندگی